Produkty a služby

Produkty a služby

DATA-Software spol. s r.o. poskytuje komplexní služby v oblasti informačních technologií. Primárně jsou naše služby orientovány na přípravu a realizace softwarových aplikací různého zaměření a na podporu jejich provozování.

Internetové aplikace RIA - Ritch Internet Aplications. Jedná se o jednu z možností, jak řešit internetové aplikace, které se svým uživatelským komfortem zcela vyrovnají aplikacím desktopovým. Tyto aplikace překonávají limity uživatelských rozhraní „standardních“ internetových aplikací a zachovávají přitom přednosti web-based řešení.

Aplikace MAGIS spolu s příslušným technickým vybavením lze využít pro bezobslužné odvádění hotové výroby, pokud je tato vhodným způsobem identifikována. Tato možnost je aplikovatelná tam, kde lze zajistit při opouštění výroby bezproblémový průjezd hotových výrobků (palet / rolí apod.)  snímacím místem / branou a tyto výrobky jsou vhodným způsobem označeny.

Příkladem je výroba kartonáže, kde palety s hotovou výrobou jsou označeny identifikačními lístky a bar-code. Automatický skener s řídící jednotkou a propojený s vyhodnocovacím software umí  skenovat výrobek (paletu) jedoucí po pásovém dopravníku válečkové dráhy. Toto se děje zcela automaticky v místě, kdy paleta dosáhne aktivní snímací zóny.

Při protnutí zóny "odvádění výroby“, což je vymezený prostor na lince,  skenovací automat vyhledá identifikační kód uvedený na paletovém lístku (nebo i v RFID čipu). Automat je schopen rozlišit správný kód od kódů jiného určení, např. od zákaznických kódů, od kódů pro nastavení CNC automatů apod. Vyhledání kódu a kontrolu kódu provádí skenovací automat. Další kontrolu, a to již ve vazbě na systém sledování zakázek, následně provede úloha „odvádění výroby“. V případě, že automat nenalezne očekávaný identifikátor, je přivolána zvukovou a světelnou signalizací na pracoviště lidská obsluha a linka (dopravník) je zastavena,  případně zastavena na určený časový interval. Prověřená zkontrolovaná paleta je zaevidována ve skladu expedice. Tento krok je propojen s dalšími návaznými procesy, např. s přípravou nakládky a s aplikací pro online monitoring výroby, viz MES - monitoringem výroby.

 

MAGIS_CB_automaticke_odvadeni_vyroby

Aplikace MAGIS CB podporuje online záznam měření jakosti prováděných v rámci přípravy výroby a v průběhu výroby operátorem přímo na výrobním pracovišti. Tato funkčnost může být zabudována přímo do modulu MES pro online monitoring výroby. Záznamy měření provádí operátor - strojník na průmyslovém dotykovém panelu. S pomocí šablon lze předepsat pravidla pro záznam měření jakosti a pravidla pro vyhodnocení těchto kontrol. Pravidla obsahují standardně předpis měřených hodnot, intervaly měření (většinou v jednotkách množství výrobků) a také vizuální návod, jak má být měření provedeno (popis měření).

Aplikace podle nastavené šablony „vynutí“ na obsluze stroje zadání záznamu kontroly podle typu výrobku a výrobní operace. Lze rozlišit šablony (a tím i měřené hodnoty) pro seřízení stroje a šablony pro periodická měření v průběhu výroby. Nesplněné parametry měření, tedy nevyhovující kontroly, jsou signalizovány ihned na panelu dispečera.

V rámci úlohy kontroly jakosti byly zařazeny také funkce pro zobrazení (foto)dokumentace k předchozím reklamacím, nebo jiným problémům ve výrobě, týkajícím se shodného výrobku. To umožní obsluze zaměřit se cíleně na problematické činnosti.

mes_jakost_kontrola_setup mes_jakost_periodicka_kontrola_zaporna seznam zaznamenaných kontrol k výrobní operaci  
vizualizace předchozí reklamace k výrobku signalizace na panelu dispečera - červené políčko vpravo nahoře v seznamu výrobních zakázek    

Aplikace MAGIS CB byla vytvořena speciálně pro odvětví kartonáže a výroby obalů. Jedná se o odvětvovou modifikaci obecné aplikace MAGIS. Je orientována na převažující zakázkovou výrobu, kdy parametry typových výrobků mohou být specifikovány na každé zakázce individuálně. Parametry výrobků mají vliv na výpočet ceny (prodejní i ceny vlastních výrobních nákladů), na kapacitní plán (hrubý i detailní) a další výpočty. Aplikace má zabudovány algoritmy výpočtů závislých na rozměrech a dalších parametrch výrobků, které jsou u tohoto sortimentu obvykle používány. MAGIS CB je určen pro řízení výroby jednoduchých výrobků, i složených výrobků (SETů), kdy finální výrobek je kompletován z jednotlivých samostatně vyráběných dílů.

Informace o aplikaci "MAGIS CB UniPaaS " jsou ke stažení k dispozici zde ...

 

Přednosti aplikace MAGIS CB

  • Specializace pro danou oblast výroby a tím i snadná implementace. Přednastavené procesy a formuláře. 
  • Úplnost funkční výbavy. Velmi vysoká míra automatizace všech procesů obvyklých v těchto podnicích, úspora lidských zdrojů. Úspora nákladů.
  • Přesné kalkulace profitability zakázek a výrobků. 
  • Zvýšení kvality dodávek. Dodržování sjednaných termínů a přesnost dodávek díky systému plánování.  Zlepšení hodnocení spolehlivosti ze strany zákazníků. 
  • Vyšší kvalita výrobní dokumentace, zlepšení image firmy.

 

Co aplikace umí

proces_vyroba_1

Kompletní zpracování obchodního případu od přijetí požadavků zákazníka po vykládku kamionu.

gnome-fs-bookmark

SCS , tj. Supply Chain System. Elektronická komunikace s odběrateli a dodavateli umožňující mimo jiné automatizovat přijetí zakázky do systému výrobce, potvrzení zakázky atd. Rozhraní slouží pro elektronickou komunikaci mezi různými systémy dodavatelů a odběratelů přes „centrálu SCS“.

proces_obchod

Automatické oceňování přijatých zakázek bez zásahu obchodníka. Automatické hlídání nastavených obchodních podmínek (credit-limity, hlídání rizikovosti klienta, výjimky z pravidel). Hlídání profitability zakázek.

Termín zakázky ihned ověřen při přijetí na předběžný (hrubý) kapacitní plán.

material_sklad

Automatizace procesu výpočtu materiálových nároků, rezervace materiálu a sledování dostupnosti materiálu ve skladu. V případě využití SCS/SCM funkcionality ověření dostupnosti materiálu, který je ještě u dodavatele.

eShop

eShop  ESS, tedy zadávání požadavků zákazníků (objednávek) na výrobky přes webovou aplikaci typu eShop a online monitoring objednávek zákazníkem. Objednávky lze zadat interaktivně, nebo odeslat hromadně. Významným rysem aplikace eShop je, že je úzce propojena na plánování výroby a poskytuje okamžité informace a potvrzení k požadovanému termínu dodání, které je tímto spojeno s rezervací potřebné výrobní kapacity. Více o aplikaci eShop ESS zde ... 

barcodeskener_ikona243

Vyřešená automatizace pohybů základního materiálu (rolí papíru, tabulí – přířezů), veškeré pohyby podchyceny s využitím snímačů bar-code.

gant_chart53257

Podrobný operativní plán výroby /tzv. minutový plán/. Průběžná aktualizace plánu výroby podle průběhu výroby.

 

Tisk kompletní výrobní dokumentace zakázky, jedinečné značení výrobků (palet / rolí).

MES_screen

MES, tj. detailní monitoring průběhu výroby on-line, detailní přehled o aktuální rozpracovanosti a o aktuální činnosti stroje v každém okamžiku.

V rámci výrobního procesu je možné automatizované nastavení stroje podle údajů uvedených na štítku výrobku (bar-code na paletě, roli).

1288859768_Bardcode Scanner

Je řešeno automatizované a zcela bezobslužné odvádění hotové výroby skenováním kódů umístěných na paletě s výrobky (průchod palety kontrolním místem). Je vyřešena spolehlivá signalizace potencionálních chyb v tomto procesu (např. chybějící / zničená a poškozená identifikace palety/role, přivolání „lidské“ obsluhy).

proces_nakladka

Je sledována příprava distribuce hotové výroby, tj. nakládky kamionů. Zakázky (části zakázek) je možné sledovat od zadání do výroby po expedici, až po vyložení u odběratele. Je zpracováno hlášení od dopravce o vykládce pomocí potvrzovací SMS.

proces_vzv

Je automatizován proces nakládky na kamion, v rámci kterého jsou využívány mobilní skladové terminály (ruční, nebo vozíkové).

invoice

Návazně je zcela automatizován proces fakturace, tj. na základě nakládky a dalších parametrů (např. periodicita fakturace) je vystaven a automaticky odeslán příslušný doklad zákazníkovi. Vystavení certifikátů.

Automatické zaúčtování všech dokladů vznikajících v  rámci celého procesu je samozřejmostí

FSC / PEFC

V rámci obchodně-výrobního procesu jsou evidovány požadavky na certifikáty typu FSC/PEFC, případně i na jiné typy certifikátů týkajících se zpracovatelského řetězce. Aplikace řeší související značení výrobku, indetifikace na dokladech, a především umožňuje kontrolovat plnění podmínek certifikátů na vstupní suroviny. Aplikace podporuje podrobný monitoring použití vstupních surovin a ověření souladu certifikátů u vstupní suroviny a certifikátů požadovaných u výrobku.

1288862475_IE

Průběžné informování zákazníka o stavu jeho zakázek prostřednictvím internetu. Rozpracovanost zakázek, stav pojistné zásoby.

  

 

Struktura MAGIS CB

Systém MAGIS CB je založen zčásti na standardních modulech obecné aplikace MAGIS PRO a zčásti je doplněn o specifické moduly. 

Standardní moduly, které jsou shodné s obecným řešením, zajišťují finanční a účetní operace a zásobování materiálem:

  • ZA Zásobování, skladování. Zásobovací a prodejní sklady.
  • ZA-NA Nákup. Standardní aplikace, která je součástí MAGIS PRO.
  • FI Finanční účetnictví
  • UC Účetnictví a výkaznictví, Správa majetku
  • MP Mzdy a personalistika 

 

Specifické moduly pro podporu daného typu výroby: 

  • CB-P Prodej (obchodní případ). Obchodní evidence v oblasti zakázkové výroby. Je podporována detailní parametrizace výrobků, ocenění výrobků s ohledem na parametry výrobků, obchodní plán (termíny zakázek) s ohledem na výrobní kapacity apod. V rámci aplikace jsou přednastaveny šablony s možností podrobné parametrizace výrobků typů např. pro role papíru, hrubou kartonáž (tabule, klopové krabice, tvarové výseky, …), papírové pytle různé složitosti (s ventily), kancelářský papír balený různého typu, samolepící etikety atd. Detailní specifikace umožňuje na základě zadaných parametrů provádět veškeré související výpočty včetně stanovení ceny (prodejní i nákladové). 
  • CB-V Technologie, plánování a řízení výroby. Modul vychází z obecné aplikace určené pro řízení zakázkové výroby. Aplikace podporuje technologickou přípravu výroby (technologické listy, kalkulace), hrubé kapacitní plánování (rezervace kapacity dle objemové kapacity pracovišť) a v nižší úrovni také detailní rozvrhování operací na jednotlivé stroje. Zahrnuje detailní sledování výrobního procesu dle jednotlivých operací, a to s rozlišením plánovaných operací / uskutečněných operací. Mechanismus plánování podporuje dynamický výpočet přípravných časů podle pořadí jednotlivých operací na zpracovatelském stroji. 
    V rámci procesu výroby jsou výrobky sledovány pomocí identifikačních prvků kódovaných pomocí bar-code s přesností na obalovou jednotku (role papíru, paleta apod.). Aplikace podporuje řízení procesů v případě výroby jednoduchých výrobků (např. papír, tabule, klopové krabice, tvarový výsek, … ), ale také výrobu složitých výrobků (setů), která zahrnuje montáž ze samostatně vyráběných dílů (krabice s vnitřním vybavením, stojany z papíru, …). 
  • CB-MIS Obchodní rozbory a analýzy. Rozbory obchodních činností dle různých kritérií. Aplikace je postavena jako nadstavba nad základní obchodní evidencí. 
  • RJ Řízení jakosti. Evidence laboratorních měření, propojení na výrobní a obchodní evidenci, vydávání atestů. Záznamy výsledků měření u strojů online . 


Aplikace klade důraz na průběžné sledování obchodního případu v rámci celého obchodně-výrobního procesu, provázanost jednotlivých informací a jejich snadnou dostupnost.

 

 

Zpracování obchodního případu 

Důraz je kladen na průběžné, přehledné a detailní sledování obchodního případu (zakázky) během celé doby zpracování. Tj. proces je sledován od cenové nabídky, resp. rámcové smlouvy a následného uzavření obchodní smlouvy. V rámci obchodní přípravy zakázky jsou rezervovány výrobní kapacity (hrubý kapacitní plání) a potvrzeny termíny realizace. Současně v rámci kroku přípravy technologie jsou na základě vzorových technologických postupů specifikovány jednotlivé výrobní operace a materiálové náklady, případně potřebné kooperace. Po potvrzení smlouvy odběratelem (případně i v předstihu) je umožněno předání požadavků na vstupy materiálu a rezervování těchto položek ve skladech.

Na základě přiřazené technologie lze provést předběžné kalkulace nákladů na realizaci obchodního případu. Výrobní a technologická dokumentace potřebná pro zajištění výroby zakázky je produkována a evidována kompletně aplikací. 

Aplikace podporuje zajištění materiálu (vybraného materiálu) metodou Just-in-Time, tj. nákup až v okamžiku potřeby. Pohyb položek, které jsou přímo nakupovány na konkrétní účel (zakázku) a zakázka nemůže být bez těchto položek realizována, jsou sledovány pomocí mobilních zařízení (mobilních skladových terminálů) v okamžiku manipulace s těmito položkami, aby se zamezilo ztrátovým časům. 

Průběh výroby může být sledován detailně po jednotlivých operacích, jak jsou definovány v rámci předepsané technologie. Aplikace umožňuje detailní rozvrhování operací na zpracovatelské stroje, tj. včetně určení pořadí a vyhodnocení hodnot přípravných časů na základě konkrétního pořadí. Algoritmus rozvrhování na této úrovni plánování (detailní výrobní plán) upravuje dynamicky hodnoty přípravných časů podle různých kritérií. Zohledňováno je pořadí zakázek na daném stroji, což právě s ohledem na různé parametry výrobků může významně ovlivnit čas zpracování. Aplikace podporuje dynamický přepočet přípravných časů a poskytuje nástroj pro minimalizaci ztrátových časů. 

Provedené operace jsou průběžně označovány obsluhou stroje s uvedením skutečných hodnot zpracovatelských časů, vyrobeného množství a případných neshod. Takovéto sledování poskytuje řadu podstatných informací pro výrobního dispečera a umožňuje kontrolovat skutečné časy s normou. Současně je možné průběžně sledovat průběh zakázky a případně včas reagovat na nebezpečí překročení plánovaných termínů. 

Průběžné sledování výroby usnadňuje využívání čárových kódů v procesu výroby, které jsou uváděny na výrobní dokumentaci a na výrobcích. Dispečer (případně i mistři) má v rámci aplikace k dispozici pracovní panel, pomocí kterého může sledovat v grafickém znárodnění průběh zakázek na zpracovatelských strojích s detekcí případných konfliktů mezi plánem a skutečností, nebo mezi plánem a obchodními podmínkami. 

Hotová výroba (případně i vybrané polotovary) jsou odváděny do skladů expedice a expedovány odběrateli s příslušnými dokumenty, které rovněž zajišťuje aplikace (dodací list, faktura, atesty). Sledování celého procesu je postaveno tak, aby v okamžiku potvrzení smlouvy bylo možné věrohodně poskytnout odběrateli informaci o přesném termínu dodávky (s přesností na minuty) a aby případné ohrožení tohoto termínu bylo možné detekovat během výrobního procesu. 

Veškeré transakce, které mají povahu účetní operace, jsou průběžně (on-line) automaticky účtovány na základě přednastavených účetních předpisů. 

Přehledné sledování kumulovaných údajů o obchodní činnosti a naplněnosti výroby poskytuje manažerská nadstavba MIS, která má vlastní datový sklad plněný přímo a automaticky z aplikace.

 

 

Podrobnosti k vybraným funkcím

 

Detailní plán výroby – termínování výrobních operací 

Aplikace umožňuje detailně naplánovat průběh výroby, tedy sled výrobních operací s časy plánovaného zahájení a ukončení. Jedná se o nástroj dispečera, pomocí kterého může rozvrhovat zakázky předané do výroby na jednotlivé zpracovatelské stroje. Po předání zakázky do výroby modul plánu provede detailní naplánování výrobních operací zakázky, tedy rozvržení operací na jednotlivé zpracovatelské stroje a výpočet detailnho časového rozvrhu strojů. Aplikace udržuje časovou osu jednotlivých strojů s minutovou přesností, respektuje provozní dobu a odstávky strojů (kalendář stroje), a umožňuje dispečerovi umístit volné (dosud neumístěné) operace ve vstupní frontě plánu. Plánovací algoritmus je také schopen reagovat na skutečný průběh výroby, jak je průběžně monitorován modulem MES. 

operativní plán výroby

 Plánovací modul počítá s časem běhu (Run Time), časem nastavení stroje (SetUp Time) a s řadou dalších parametrů výrobních operací. Čas nastavení je mimo jiné závislý na vzájemném pořadí zakázek na stroji a je tedy dynamicky přepočítáván  při jakékoliv změně tohoto pořadí. Dispečer má takto vhodný nástroj pro minimalizaci času přestavby a pro zajištění lepšího využití stroje. Plánovací modul má řadu parametrů umožňujících co nejpřesnější výpočty časů nastavení i běhu se zohledněním parametrů výrobku, pro zohlednění prvého jetí daného výrobku (ověřovací série) apod. Výstupem plánování je detailní grafikon zakázky a informace o vytížení strojů., výpočtu jsou standardně prováděny s minutovou přesností. Součástí výstupů plánu jsou kontroly případných konfliktů v rámci sestaveného plánu, např. kontrola zajištění klíčového materiálu před zahájením výroby, kontrola termínů výroby proti smluvním termínům apod. Sledování skutečnosti proti plánu je podporováno pomocí zpětné vazby na směnové hlášení a je součástí výstupů plánu.

 

naplnění kapacit strojů za období

 

Řízení jakosti ve výrobě

Kontrole jakosti je věnována velká pozornost také v aplikaci MAGIS CB. Implementované procesy sledování a kontroly jakosti jsou zabudovány do aplikace v rámci online monitoringu výroby a řízení laboratoře. Příslušné funkce umožňují evidovat výsledky laboratorních měření, vyhodnocovat tato měření a vydávat příslušnou dokumentaci (atesty, protokoly o měření). Pokud je na výsledku měření závislý další postup výroby, je možné tyto informace provázat na výrobní proces.

Mimo výše uvedené je součástí monitoringu výroby také sledování předepsaných kvalitativních ukazatelů u zpracovatelských strojů. Aplikace dokáže vynutit záznam o provedených měřeních po předepsané době nebo určitém vyrobeném množství, obsahuje návodky (popisy) k provedení těchto měření pro obsluhu stroje,  eviduje získané výsledky měření. Více u těchto funkcích zde ... 

 

Skladové operace

Aplikace podporuje řízení skladových operací v paletizovaném skladu s využitím mobilních skladových terminálů. Skladové terminály jsou připojeny do systému nejlépe on-line pomocí bezdrátové wifi-sítě, nebo mohou komunikovat off-line. Aplikace je využívána pro okamžité podchycení dodávek základního materiálu (rolí papíru, tabulí definovaných rozměrů / přířezů).

Pro identifikaci rolí je využíváno značení rolí dle doporučení FEFCO / European Containerboard Organisation. Evidence poskytuje mimo jiné informace o pohybu a spotřebě konkrétní role a o stavu zásob ve všech sledovaných jednotkách : m2, kg, počty rolí. Pro identifikaci tabulí je využiváno obdobné značení výrobce, umožňující určit typ papíru, kvalitu rozměry tabule.

Paletový lístek / reel label

 

Realizované projekty MAGIS CB

Smurfit Kappa Packaging Czech s.r.o., výroba vlnité lepenky, kartonáže, obaly

Smurfit Kappa Packaging Czech s.r.o. - Morava Paper, výroba papíru

Segezha Packaging  s.r.o. , výroba obalů (papírové pytle)

Obaly Morava a.s., výroba vlnité lepenky, kartonáže, obaly

Plojhar spol. s r.o., výroba kartonáže, obaly

Mikes s.r.o. , výroba kartonáže, obaly

BK Obal spol. s r.o., výroba kartonáže, obaly

Multicorr s.r.o., zasobování výrobců obalů základním materiálem

Aplikace zajišťuje průběžné a přehledné sledování a řízení obchodního případu (zakázky) během celé doby zpracování: cenová nabídka - obchodní smlouva – technologická příprava a předběžná kalkulace nákladů (ceny) – předání do výroby – plánování výroby (rezervace kapacity a času zpracovatelských strojů) - monitoring výroby - odvedení hotové výroby do expedice – zpracování dokladů pro odběratele (dodací listy) - expedice - fakturace.

Pro rychlou aktualizaci zásoby a důsledné a bezchybné podchycení všech pohybů položek zásob (v tomto případě palet tabulí nebo rolí) je vhodné použít mobilní skladové terminály se skenerem bar-code nebo RFID čipu.
Palety (role) materiálu jsou identifikovány kódy, které jednoznačně specifikují druh a množství na paletě. Tato identifikace je zajištěna výrobce. Příslušné identifikátory jsou schopni poskytovat rozhodující výrobci základního materiálu.

 

Aplikace MAGIS RV Řízení výroby je součástí uceleného programového řešení ERP systému pro řízení podniku MAGIS PRO.

Specializovaná aplikace pro řízení výrobních procesů je určena pro podniky se zakázkově orientovanou výrobou i s výrobou na sklad. Z hlediska opakovatelnosti výroby je možné systém aplikovat jak pro kusovou výrobu tak pro výrobu sériovou. Výrobní proces je popsán jako sled diskrétních vzájemně provázaných operací.

Z pohledu vyráběného sortimentu je systém značně variabilní a je prakticky využíván v  klasické strojírenské výrobě a kovovýrobě, ve výrobě nábytku, výrobě vánočních ozdob apod.

 

MAGIS RV– to je přehled a informace on-line

Subsystém pokrývá veškeré standardní součásti výrobního cyklu: technologickou přípravu výroby, plánování a sledování výrobního procesu, zajištění potřebných vstupů výroby (materiál, kooperace, nástroje, …), sledování realizace, kontrolu jakosti. Ekonomická vyhodnocení výrobního procesu lze provádět pomocí nástrojů pro výpočty kalkulací (plánové / normové i skutečné na základě vykázané skutečnosti). Součástí aplikace jsou funkce podporující kontrolu a řízení jakosti. Systém zohledňuje požadavky norem řady ISO 9000 pro řízení a kontrolu jakosti.

Moduly řízení výroby podporují vydávání a evidenci všech důležitých dokumentů souvisejících s výrobou, podporují schvalovací a změnová řízení. Změny stavů jednotlivých objektů jsou detailně protokolovány.

 

MAGIS – bohatá funkční výbava

Prodej – obchodní případ

Aplikace zahrnuje obchodní evidenci, tj. zpracování požadavků zákazníka a označení způsobu plnění každého požadavku (z výroby, ze skladu). Pomocí aplikace lze vytvářet a distribuovat smlouvy s odběratelem a sledovat stav objednávek a položek objednávek.

Vzhledem k provázání evidence obchodního případu (objednávky) s výrobními zakázkami je možné sledovat podrobně plnění obchodního případu ve výrobě až po expedici a fakturaci.

  

Technologická příprava výroby

V rámci TPV je popsán vyráběný sortiment, struktura a parametry výrobků s možnými variantami. Především pak jsou popsány veškeré výrobní technologické postupy k výrobkům včetně materiálových a časových norem. Aplikace poskytuje klíčová data pro další funkce výrobního subsystému, např. plánování a kalkulace. Aplikace podporuje změnová a schvalovací řízení dokumentů a postupů, variantní technologické postupy a kusovníky, normování operací pomocí jemnějšího členění na úseky operací, provázanost údeků s databázi normativů atp. Jsou podporovány vazby na aplikace typu CAD/CAM. Aplikace  umožňuje vydávání úplné technologické dokumentace a její správu.

 

Řízení zakázek

Aplikace zajišťuje evidenci a řízení veškerých požadavků na výrobu (externích i interních zakázek), umožňuje generování zakázek z Objednávek. Pomocí nástrojů systému lze provádět a přehledně sledovat jednotlivé fáze výrobního procesu: technologickou přípravu zakázky a upřesnění výrobního postupu, zajištění vstupů zakázky včetně rezervace materiálu, přípravků, nářadí ve skladech, předání zakázky do výroby a zařazení do výrobního plánu, postupné provádění zakázky (provádění operací) až do odvedení hotové výroby do expedičního skladu.

Pomocí různých pohledů ze stavového okna zakázky lze sledovat její průběžné plnění až po detailní sledování jednotlivých výrobních operací. Historie provedených operací, výdajů, kooperací na zakázce je evidována a je možné průběžně sledovat a rekapitulovat naběhlé náklady.

Systém umožňuje generování výrobní dokumentace zakázky.

 

Plánování výroby

Tato funkcionalita je nástrojem plánovače / dispečera a slouží pro stanovení termínu realizace zakázek ve výrobě s ohledem na dostupné zdroje (kapacity pracovišť / strojů, dostupnost profesí / pracovníků, zajištění materiálu, kooperací, nářadí …). Plánování zohledňuje dostupnost příslušných zdrojů a upozorňuje na případné kolize (např. termínové kolize se smlouvou při nedostatku kapacity). Poskytuje podstatné informace pro výrobního dispečera / plánovače.

Plánování bere v potaz definované parametry zakázky (priorita, požadované termíny, plánovací kalendáře), plánovací kalendáře jednotlivých pracovišt, dodací lhůty materiálu apod. Umožňuje průběžně reagovat na upřesnění nebo změny ve výrobním procesu, např. na změnu stroje, kapacity stroje.

Výstupem plánování jsou (plánované) termíny výroby zakázek, částí (položek) zakázek a jednotlivých výrobních operací a rezervované ostatní zdroje. Výstupy plánování (seznam operací s termíny) jsou využívány pro zadání práce na dílnu (viz část Dílenské řízení výroby).

Plnění výrobního plánu lze průběžně sledovat a porovnávat se skutečností. Systém poskytuje informace, na základě kterých je možné včas reagovat na případné signalizace problémů v organizaci výroby, které by později mohly vést k např. k nesplnění termínu dodávky.

Výstupy plánu jsou poskytovány v tabulkové podobě nebo v grafické podobě Gantových diagramů.

 

Kalkulace

Pomocí funkcí aplikace lze počítat průběžně kalkulace nákladů na výrobek a na zakázku, vypočtených podle různých metodik. Příslušné kalkulační vzorce jsou uživatelsky definovatelné a vstupy pro výpočty mohou být čerpány z různých zdrojů v rámci systému MAGIS, mimo aplikaci MAGIS, případně mohou být údaje pro kalkulaci vloženy manuálně. Kalkulace lze vypočítat jak na základě plánovaných hodnot nákladů (podle normativů) a/nebo na základě skutečnosti.

Výstupy kalkulací je možné použít pro rozbory úplných vlastních nákladů, pro automatické ocenění vyráběných výrobků přijímaných na sklad, pro návrh prodejní ceny, analýzy ziskovosti jednotlivých typů zakázek apod.

 

Dílenské řízení výroby

Modul slouží pro operativní řízení práce na dílně. Pomocí funkcí modulu je zadávána práce pro pracoviště / pracovníka, a to na základě sestaveného plánu výroby. Pro zadání práce je vystavován tzv. Pracovní lístek,a to buďto pro jednotlivé operace zakázek, nebo hromadně pro skupinu operací. Provedené operace jsou posléze „odvedeny“ pomocí pracovního lístku a zaznamenány jako hotová práce. Tímto způsobem je současně sledováno průběžné plnění zakázek a také plnění plánu.

V rámci odvádění práce (operací) lze kontrolovat a sledovat údaje týkající se provádění operací: jakost výstupu s vazbou na kontrolní protokoly, skutečný čas pro provedení operace.

V návaznosti na sledování skutečné práce jsou poskytovány nejrůznější rozbory: zásoba práce na pracovišti, výkony podle pracovníků / pracovišť, rozbory neshody (zmetky), srovnání normočasů a skutečných časů podle operací / pracovišť, vyhodnocení skluzů v provádění operací atd.

 

Kontrola jakosti

Systém podporuje plánování kontrolních postupů, evidenci zjištěných neshod, zpracování příslušných protokolů. Umožňuje sledovat náklady na opravy neshod. Podrobnější popis je uveden v samostatném dokumentu.

 

Provázanost s ostatními částmi MAGIS PRO

Systém má úzké vazby na ostatní součásti systému MAGIS PRO:

  • Zásobování, nákup. Zajištění výrobních vstupů (především materiál, kooperace) je podporováno přímým předáváním požadavků z výroby do logistických modulů (objednávky materiálu, sklady).
  • Expedice. Výstupy hotové výroby jsou předávány do skladů expedice. Do skladového systému mohou být předávány i výstupy (polotovary) z vybraných operací. Výsledek kalkulací nákladů může být použit pro ocenění polotovarů a výrobků.
  • Výkony a mzdová evidence. Evidence výkonů pracovníků může být předávána do mzdového modulu a sloužit pro výpočet složek mzdy.
  • Účetnictví. Účetní systém podporuje sledování tržeb a nákladů zakázek na samostatných účtech jednotlivých zakázek.

 

Přínosy aplikace MAGIS RV

  • Lze reálně očekávat dosažení vysoké míry automatizace klíčových podnikových procesů a s tím související zvýšení efektivity výroby.
  • Automatické výpočty profitability realizovaných jednotlivých zakázek. Detailní protokolování nákladových položek zakázek.
  • Vytváření, vydávání a distribuci úplné výrobní dokumentace. Kvalita a podrobnost vydávané dokumentace.
  • Kontrolní mechanismy v podnikových procesech.
  • Vyšší přehlednost týkající se dostupnosti podnikových zdrojů a vytížení kapacit.
  • Začlenění aplikace do stávajících podnikových procesů, respektování zavedených organizačních postupů.
  • Podpora pro variantní výrobní postupy a variantní kusovníky.

 

Aplikace pro podporu řízení zakázek údržby strojů a zařízení a ostatního investičního majetku.

Aplikace MAGIS Řízení údržby je jedním z modulů aplikace MAGIS PRO v9. Aplikace je určena pro podniky a firmy (bez omezení velikosti), které provádějí údržbu majetku společnosti (strojového parku) vlastními silami a/nebo prostřednictvím externích partnerů a chtějí mít zajištěnu věrohodnou evidenci související s touto činností včetně sledování detailních nákladů na jednotlivá zařízení (stroje) a nebo na jejich části.

Aplikace pokrývá svými funkcemi procesy preventivní údržby strojního zařízení a technologických celků, jejich částí, budov a obecně dalšího investičního majetku. Poskytuje nástroje pro detailní evidenci udržovaných položek, podporuje řízení údržbových činností a sledování veškerých nákladů souvisejících s touto činností. Dokumentuje činnost pracovníků údržby, a podporuje komunikaci mezi útvary údržby a tím, kdo údržbu nárokuje.

 

Evidence Strojů a zařízení

Aplikace umožňuje evidovat stroje a zařízení a jejich části až na jednotlivé díly pomocí karet Strojů a zařízení. Tyto položky mohou být uspořádány do hierarchické struktury Strojů a zařízení. Hierarchická struktura Strojů a zařízení je jednak nástrojem pro snadnou orientaci a vyhledávání, jednak pro možnost sledování nákladů na jednotlivé úrovně hierarchické struktury položek Strojů a zařízení.

Seznam strojů a zařízení

 

V rámci hierarchické struktury Strojů a zařízení jsou rozlišovány typy položek:

  • Stroj / agregát: samostatné zařízení, na které jsou sledovány náklady na údržbu jako na samostatný celek. Obvykle se jedná o stroj, linku, zařízení, budovu nebo jejich relativně samostatná části (motor, hydraulika, …). Předpokládá se, že každý evidovaný celek má přiřazeno jedinečné identifikační číslo.
  • Náhradní díl / materiál : zařízení, které není samostatně funkční. Obvykle je sledováno v rámci skladové evidence zásob materiálu resp. náhradních dílů.
  • Virtuální stroj: fiktivní (reálně neexistující) zařízení, je evidována pro sledování kumulovaných nákladů několika strojů a zařízení a pro přehlednost v evidenci (skupinování zařízení).
  • Dokument: externí dokument (obecně externí soubor), technická a/nebo výkresová dokumentace stroje.

 

Evidence udržovaných položek je provázána s evidencí majetku (hmotného, nehmotného) a může čerpat z účetní evidence např. údaje o odpisování a další údaje z karty majetku. 

V rámci definice hierarchické struktury lze sledovat náklady na jakoukoliv úroveň v této struktuře, na jakoukoliv položku v této struktuře vyjma materiálu / náhradního dílu), a také na jakoukoliv (konstrukční) pozici stroje, v níž je daná součást umístěna. Náklady jsou systémem automaticky promítány do položek vyšších. 

Strukturu Strojů a zařízení lze pružně měnit, tj. například přesouvat agregáty z jedné pozice do jiné pozice nebo do jiného stroje, případně „vymontovat“ pro provedení opravy a nahradit jiným agregátem (tj. výměnný systém). Historie změn v umístění agregátů, resp. částí zařízení si systém pamatuje.

 

Zakázky údržby

Zakázky údržby představují příkaz pro provedení výkonu údržby a umožňují sledovat jednotlivé akce údržby na konkrétní položce Stroje a zařízení. Zakázky obsahují popis pro zadání práce a umožňují evidovat údaje o provedeném rozsahu práce. V rámci evidence zakázek jsou sledovány veškeré nákladové položky týkající se zakázky : výkony pracovníků údržby, výkony cizích pracovníků, resp. kooperace, materiálové náklady (podle skladových položek ve vazbě na skladovou evidenci), případně jiné náklady (režie).

Zakázky údržby

 

Detail zakázky údržby

 

Součástí evidence zakázek může být veškerá dokumentace související s provedením zakázky.
V případě, že je evidována Kniha poruch /mimořádné opravy/, je zakázka provázána také na příslušný záznam v Knize poruch / mimořádných oprav
Aplikace rozlišuje zakázky interní (na vlastních zařízeních) a externí, tj. zakázky provedené pro cizí subjekty.

 

Plán preventivní údržby

Tato část aplikace umožňuje v předstihu plánovat výkony údržby pro jednotlivá zařízení. Pro sestavení plánu údržby lze využít tzv. Cykly pravidelné údržby, které jsou definovány pro jednotlivé udržované položky. Na základě cyklů a případně dalších vstupů (včetně manuálních zásahů dispečera údržby) je sestaven plán výkonů údržby na zvolené období. Položky plánu údržby jsou rozlišeny podle stupně údržby. Položky plánu údržby jsou zadávány k realizaci prostřednictví Požadavků, které souvisí se zakázkami údržby. 
Plán údržby lze finančně vyhodnotit, tj. pro plánované výkony lze spočítat plánované náklady na období. Plán je možné sledovat ve vztahu k realizovaným výkonům, tj. aplikace podporuje kontrolu plnění plánovaných úkonů.

příklad Cyklu plánované údržby

  

 

Plán údržby

 

Kniha poruch, mimořádné požadavky

V rámci aplikace je možné zaznamenávat aktuální požadavky na neplánované opravy, tj. poruchy, havárie apod. Tato část aplikace podporuje komunikaci mezi provozem (dílna) a pracovníky údržby. Rovněž u mimořádných požadavků je sledováno jejich plnění a odezva na tyto požadavky.

 

Sledování nákladů, výkaznictví

Aplikace umožňuje sledovat detailně a věrohodně náklady na zajištění údržby Strojů a zařízení, a to v obvyklé struktuře materiál (náhradní díly), výkony, kooperace, ostatní náklady. Náklady mohou být sledovány ve vazbě na ostatní související evidenci vedenou v rámci aplikace MAGIS nebo jiné ERP aplikace: skladovou evidenci náhradních dílů a materiálu, evidenci nákladů na kooperace z knihy Faktur přijatých.
Evidence výkonů pracovníků údržby a ostatních nákladů na údržbu je vedena přímo v rámci aplikace Řízení údržby.

Na základě rozborů nákladů lze odhalit problematická zařízení nebo jejich částí. Sledování nákladů je možné v následující struktuře:

  • Náklady na stroje (zařízení) nebo jejich součásti. V rámci hierarchické struktury se náklady evidované na části atematicky promítají do vyšších položek / agregátů této struktury.
  • Kumulované náklady na „virtuální“ stroje. Náklady organizační složky (střediska).
  • Náklady na jednotlivé /konstrukční/ pozice strojů, ve kterých je příslušný agregát /sledovaná položka/ umístěn.
  • Náklady za vybrané období.
  • Výkony pracovníků údržby, výkony středisek údržby, náklady externích odběratelů těchto služeb.
  • Náklady podle druhu údržbářských výkonů. Statistika údržbářských výkonů

Kalkulace nákladů

 

Na obrázku výše je znázorněn výsledek kalkulace nákladů zvolené zakázky 28000205 v obvyklé strukutře s možností rozklinutí detailu každého typu nákladu na jednotlivé položky. Příklad detailu kalkulace (materiál, výkony viz níže).

Kalkulace  nákladů - materiál

 

Kalkulace nákladů - výkony

 

 

Přínosy aplikace

  • Řízení činnosti střediska údržby s využitím aplikace vede k vyšší efektivnosti střediska. Přehled o výkonech pracovníků a dobách reakce. 
  • Přesná evidence o nákladech a detekce problematicých zařízeních z pohledů nákladovosti.  
  • Efektivní nástroje pro plánování údržby.
  • Snadné zpracování podkladů pro vyúčtování (fakturaci) v případě práce pro "cizí". 
  • „Bezešvá“ rozhraní na ERP- aplikace, možnost začlenění aplikace Údržba do kontextu podnikových aplikací. Předpřipravená rozhraní pro SAP R/3 (materiál, FP, kontroling).
  • Možnost rozšíření standardního rozsahu funkcí o tzv. "těžkou údržbu" alias řízení oprav, tj. doplnění o technologii oprav, normování, řízení operací oprav apod. 
  • Spolehlivost dodavatele, certifikace dle norem ISO 9000.